Skolfunderingar

Jag hejar för fullt på utbildningsminister Björklund. Han borde tuta och köra ännu hårdare, att reformera det svenska skolsystemet är det bästa politiska beslutet på länge! Man behöver inte lyssna på ungdomarna som inte är vana att plugga och jobba hårt för att klara sej igenom skolan, det behövs vuxna människor som inser vikten av "gammaldags" undervisning och lärande. Inför ordentliga gränser för vem som kan antas till gymnasiet och sluta lyssna på ungdomarna som säger att "det redan nu är tillräckligt svårt". Gymnasiet borde inte vara en samlingsplats för alla ungdomar, bara för dem som har intresse för att lära sej, som kan och vill vidareutbilda sej. Skolorna, och speciellt gymnasierna som är frivilliga skall inte anpassas efter de som klarar sej sämst, utan tvärtom! De ungdomar som inte klarar gymnasiet, som inte vill vara där skall inte heller vara det. Jag älskar den finska gymnasieskolan som verkligen kräver något av de ungdomar som går där. Det är svårt och man måste prestera och dessutom avslutas de tre gymnasieåren med studentskrivningarna som testar ens kunskaper på ett ordentligt sätt. Och vet ni? Om man inte klarar studentskrivningarna blir man helt enkelt inte student. Faktum är att svenska skolor, precis som Björklund säger, är flumskolor och en förändring måste ske nu innan det går får långt och resultatet av dålig utbildningpolitik syns ännu mera i det svenska samhället.

Jag säger inte att det svenska skolsystemet är bara skit. Jag gillar konceptet att diskutera fram saker och ting, lära ungdomar att tala för sej, argumentera och stå på sej, MEN man "måste.plugga.utantill." också, det bara är så. Vissa grejer måste läras in på det gamla sättet som i Sverige har blivit totalt bannlyst för herregud, då kanske någon känner sej kränkt och någon annan känner sej dålig. Faktum är att alla är olika, alla presterar olika och alla är bra på olika saker. Det är inget dåligt med att ge vitsord och placera ungdomarna och deras prestationer på en skala, det sporrar och hjälper barnen att veta vad dom är bra på och vad dom måste satsa på för att bli bättre. Jag har alltid varit dålig på finska och matte, jag har inte haft lysande vitsord i dessa ämnen men jag har inte blivit skadad för livet p.g.a. detta, det har snarare hjälp mej. Jag har alltid t.ex. vetat att jag inte kan satsa på en utbildning efter gymnasiet där matte utgör en stor del.



Kommentarer
Postat av: Josefin

Jag känner mig KRÄNKT!Bra skrivet!

2009-04-29 @ 20:30:50
Postat av: mamma

Hejsvejs!

Ja , Alexandra , bra på att argumentera har du ju alltid varit :) men skicka in din insändare vidare, det är kloka ord av en ung kvinna!! Har du kommit till ..vem? Ha en trevlig vappen alla !! Krammamma

2009-04-30 @ 08:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0