Reseberättelse del 1

17.8

Vårt plan gick från Arlanda kl. 07.30 men vi kom till flygplatsen redan den 16.8. Vi sov  på Rest&Fly i Sky City för att slippa stiga upp så jättetidigt på morgonen. Rest&Fly rekomenderas! Billigt, rent och fräscht.

Vi landade på Skiathos kl. 12 och tog genast efter att vi fått vårt bagage en taxi till hamnen där vi köpte biljetter till båten som skulle ta oss til vår första ö Skopelos. Båten gick kl. 14 så vi hann med resans första tzatsiki och grekiska sallad samt Mythos/vitt vin på restaurangen El Greco innan avgång. Mycket gott!

Vi kom fram till Skopelos ca kl. 15 och möttes upp av vår gubben vi hyrde rum av. Han körde oss till hotellet Stella Studios som f ö var ett väldigt mysigt och fint hotell. Rekomenderas! Vi packade upp lite och tog sedan våra badsaker och gick till stranden i Skopelos stad även om den inte är mycket att hänga i granen. Tog oss resans första dopp och somnade sedan sött på våra handdukar medan den grekiska eftermiddagssolen värmde oss. Underbara sol!

På kvällen utforskade vi staden och åt mat på restaurangen Nostos. Gott!

1.                                  2.

1. Har just landat i Skiathos. Efter biljettköp och innan lunch.
2. Påväg till Skopelos.

18.8

Vi vaknade rätt tidigt och åt sedan frukost på balkongen. Efter frukost gick vi iväg för att utforska den gamla delen av Skopelos; Kastro. Helt underbart! Ett myller av små vita hus med vackra balkonger och små gränder. Vart man än vände sej fanns det något man ville ta foto på men när vi nu har sett våra bilder har vi konstaterat att ingen gör denna underbara plats rättvisa. Vi gick omkring och förundrades i flera timmar tills det till sist helt enkelt blev för varmt.

Kastro

Efter Kastro tog vi badbåten til stranden Glisteri. En helt OK strand där vi simmade och solade till kl. 18 då sista badbåten gck tillbaka till Skopelos. På kvällen åt vi en lätt middag (hade ätit en rätt ordentlig lunch på tavernan på stranden) i form av gyros. Mycket goda! Efter maten gick vi och hyrde bil för tiden 19.8-22.8, kostade 150€.

Glisteri beach

19.8

Första dagen med vår hyrbil Daewoo Kalos. Vi kom iväg rätt bra om man bortser från ett litet missöde i en skitbrant backe där vi var tvugna att stanna för att släppa förbi en mastodontisk SUV och sedan inte fick bilen att orka upp för backen :-)

Vi försökte hitta en vägsträcka som lär vara väldigt, väldigt vacker men kom något fel och plötsligt var vi på en liten smal sandväg som inte ens var utmärkt på kartan. Vägen var så smal och krokig att det varken gick att backa eller vända om. Det enda vi kunde göra vara att köra rakt fram och hoppas på det bästa.

Den smala sandvägen från vilken vi såg väldigt vackra vyer.

Efter över en timme kom vi faktiskt ut till stora vägen varifrån vi sedan lätt kunde ta oss till dagens mål; Milia Beach (strand som är med i Mamma Mia-filmen). Mycket vacker strand med otroligt vackert vatten.

Milia beach

Efter några timmar på stranden körde vi hemåt men stannade i världens vackraste lilla fiskeby Agnontas.

Agnontas

Påvägen tillbaka till hotellet körde vi förbi en skog som brunnit (2007?).

På kvällen åt vi som vanligt middag på taverna och strosade runt i de mysiga gränderna.

(Klicka på de små bilderna för att få dem större!)